Friday 30 November 2012

60 Saat


Semua orang tahu hati aku beku. Semua orang tahu aku seperti Laut Mati yang tidak berpenghuni. Ianya ada dan dapat dilihati, tapi dalamnya kosong tanpa apa-apa hidupan. Seperti juga hati aku, kadang-kadang aku sendiri pelik, aku ni manusiakah? Kerana hati aku kosong dan beku, tanpa perasaan.
Tapi…
1 Muharram 1434.
Satu tarikh yang mengejutkan diri aku sendiri. Kerana, untuk 60 saat itu, hati aku terdetik, “I wish he was mine.”
Mungkin kerana wajahnya yang menyejukkan hati seperti melihat pokok-pokok yang menghijau di luar tingkap ini. Mungkin kerana selama menumpang hidup di rumahnya, aku mengenali dia yang sebenar. Mungkin kerana dia pakai jubah hitam dan kopiah yang buat aku tergamam. Mungkin kerana kebaikannya dan tanggungjawabnya kepada keluarga yang membuatkan dia kelihatan sangat kacak.
Ah, tapi itu hanya untuk selama 60 saat.
60 saat yang mengelirukan setelah aku melihat dia dengan air wudhuk yang baru sahaja dia ambil, dan mungkin sebab jubah hitam itu menyerlahkan diri dia.
Tapi, aku tahu sama sekali detikan hati aku itu tidak mungkin akan terjadi.
Dan selepas 60 saat, aku sendiri tidak mahu perkara itu terjadi.
Dan, hati aku beku semula. seperti dalam hati ini tidak pernah terdetik apa-apa.
Pokoknya, ianya hanya terjadi selama 60 saat.
Titik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...