Wednesday 27 June 2012

Nasi Berlauk Daging


Seorang perempuan suku abad usia sedang asik memotong daging daging segar. Kesemua bahagian daging di potong, di siang dengan sendiri; di asingkan tulang tulang kepada satu bakul, daging daging yang siap dilapah kepada bakul lain, dan organ organ dalaman seperti hati, limpa dan perut di bakul lain, supaya mudah untuk disimpan.
Bagi negara yang pasca kemerdekaan begini, cukup susah untuk dapat merasa nasi berlauk, apatah lagi daging; oleh sebab itu si perempuan tua rela melakukannya sendiri dari mengupah orang lain ataupun membeli di pasar. Ibu kota yang dulunya salah satu nadi bagi negara itu; yang punya bangunan yang tinggi melangit musnah bertukar batuan kecil dan habuk. Ranap.

Di ruang bilik rumah itu, seorang anak lelaki yang bakal menjagkau 15 tahun umurnya sedang leka mendengar berita di radio usang. Berita yang berikan tanda tanda segala macam bantuan bakal diterima dari negara negara besar kepada mangsa mangsa peperangan ini. Di kotak bilik lain pula,merupakan bilik penginapan suami kepada perempuan tua itu; senyap sepi pagi ini tanpa rengekkan mahu makan, berak dan kencing, tak seperti hari hari sebelumnya selama tempoh hampir setahun setengah. Lelaki itu yang dulu kalanya merupakan seorang pekerja faktori dari sebuah syarikat bercorak kapitalis hilang sebelah kaki, sebelah tangan dan buta matanya dek terkena serpihan letupan bom HE (high explosive). 

Masih terngiang ngiang permintaan anak lelaki kepada ibunya pabila genap usianya 15 tahun malam nanti.

+ ibu, genap umur ku 15 tahun, aku pingin makan nasi berlaukkan daging. Sudah hampir dua tahun aku tidak merasa daging. bolehkan bu?

Hanya senyuman kasih terukir di wajah tua perempuan itu; senyuman yang tampakkan harapan, yang ukirkan bebanan di dalam diri.

Menjelang tepat 12.00 malam.

- Anak, mari sini, makan. Ibu sudah siapkan nasi dan lauk lauk daging di sini. Ada gulai, ada kari ada perut yang siap direbus. Makan nak. 

+ Terima kasih bu. semuanya nampak sedap. Aku sayang ibu. Tapi bu, mana ayah? Sedari malam semalam aku tak nampak ayah. Kenapa pintu bilik ayah bermangga?

- Ayah sudah tiada nak. ayah pergi tinggalkan kita. Dia tak mahu terus bebankan kita. Dia sudah keluar dari rumah. Anakku, pabila besar nanti, jadilah orang yang berguna, kerana itu amanat terakhir ayah untuk mu. Yakinlah, bahawa ayah selalu ada di sampingmu.

Anak kecil yang genap umurnya 15 tahun hanya menggangguk sambil leka mengunyah daging segar yang baru di siang pagi tadi.



*dipetik dari scarfyx.blogspot.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...